Playstation 2 na telewizorze HD – czy warto? Za i przeciw
Obecnie na rynku konsol odtwarzających gry video, pod względem zarówno sprzedanych konsol, jak i pod względem osiągów technicznych, bezapelacyjnie panuje Playstation 4. Czasem warto się jednak zatrzymać i spojrzeć również na poprzednią generację. Do tej pory najlepiej sprzedającą się konsolą Sony (pod względem m.in. całkowitej liczby sprzedanych egzemplarzy) była właśnie Playstation 2.
Mimo, iż konsola się bardzo zestarzała, a
na obecnych telewizorach HD wygląda, delikatnie to ujmując, dosyć
niekorzystnie, to istnieją metody, których dotyczy ten wpis, aby nieco
poprawić jakość wyświetlanego obrazu przez naszą PS2.
METODA #1: Podłączenie kablem cinch (zwany również composite) / przejściówką cinch (composite) do SCART
Pierwsza metoda jest opcją standardową.
Kable, zwane w Polsce „czinczami”, choć ich prawowitą nazwą jest
composite – kabel kompozytowy, składają się z trzech przewodów – żółty,
biały, czerwony. Przewód żółty odpowiada za przesyłanie obrazu, przewody
biały i czerwony przesyłają dźwięk, odpowiednio lewy i prawy kanał.
Sposób przesyłania obrazu jest analogowy. Należy odróżnić od siebie w
tym miejscu kabel composite a SCART. Często w obrocie występują kable
composite z przejściówką SCART – należy wskazać, iż kabel composite z
przejściówką, a kabel SCART (czyli tak zwane euro-złącze) są dwoma
odrębnymi sposobami łączenia.
Kabel composite przesyła obraz w
najniższej jakości. Obraz przesyłany tym kablem wygląda dobrze jedynie
na telewizorach typu CRT – kineskopowe, duże, tudzież na wczesnych
plazmach o zwykłej rozdzielczości. Na telewizorze LCD / LED / OLED,
obraz wygląda na rozmazany, kolory zaś się ze sobą zlewają. Zatem opcja
ta jest zdecydowanie niegodna polecenia. Każdy inny przedstawiony niżej
sposób da nam znacznie lepszą jakość obrazu.
METODA #2: Kabel COMPONENT (komponentowy YPbPr) oraz kabel S-Video
W pierwszej kolejności warto opisać oba sposoby łączenia:
Zarówno kable component, jak i s-video
przesyłają obraz (s-video tylko obraz) i dźwięk (component przesyła
obraz i dźwięk) w formie analogowej. Kable component są dodatkowo zdolne
do przesyłania obrazu w wysokiej rozdzielczości, a mianowicie do
rozdzielczości maksymalnej 1080i (1920x1080i z przeplotem). S-Video zaś
jest w stanie przesłać obraz jedynie w standardowej rozdzielczości i to z
przeplotem.
Ich przewaga nad kablem composite jest
znacząca – kabel component składa się z 6 przewodów, 3 przewody
przesyłają obraz (versus jeden w composite), a 2 przewody kanał lewy i
prawy audio. Kabel component pozwala zatem na znacznie lepsze
odwzorowanie kolorów, gdyż każdy przewód odpowiada za podstawowy kolor.
Następuje zatem całkowite wyeliminowanie problemu ze zlewającymi się
kolorami (color bleed). Ponadto znacznie zostaje podniesiona ostrość
obrazu, jedynym minusem jest fakt, iż wraz z wyostrzeniem obrazu,
wyostrzają się również wszystkie niedoskonałości, tak jak całkowity brak
anti-aliasingu na konsoli PS2, która tej funkcji nie posiadała.
Obiektywnie jednak, zarówno czcionki w grach, jak i obrazy wyglądają po
prostu lepiej.
S-Video prezentuje podobną jakość obraz
co kabel component, za wyjątkiem możliwości wyświetlania obrazu w
wyższej rozdzielczości.
Pozostaje pytanie o sens wyższej
rozdzielczości w PS2. Konsola PS2 nie potrafi generować obrazu o
natywnej rozdzielczości większej niż 576i, czyli z przeplotem. Natomiast
w rozdzielczości progresywnej, jest to maksymalne 480p. Możliwe jest
użycie pewnych sztuczek – programu Xploder HDMI Player, GSM Mode
Selector, które umożliwiają na bardzo prosty upscaling gier do
rozdzielczości 1080i / p, jednakże sama konsola dalej generuje obraz w
zwykłej rozdzielczości. Kabel component umożliwia nam, jako jedyny z
prezentowanych metod, oszukanie konsoli w tenże sposób. Nawet oficjalnie
wspierająca rozdzielczość 1080i gra Gran Turismo 4 również nie generuje
obrazu natywnie 1080i. Robi to sztucznie rozciągając obraz w zwykłej
rozdzielczości. Niemniej jednak dla niektóych osób opcja ta może wydawać
się korzystna.
METODA #3: Kabel SCART (euro-złącze, RGB)
Jeżeli podłączymy konsolę prawdziwym
kablem SCART (a nie jedynie composite z przejściówką SCART), możliwe
jest uzyskanie największego odwzorowania kolorów – RGB jest uważany
przez entuzjastów na najwierniejszy sposób połączenia. Możliwy jest
zakup takiego kabla, lecz ostrość nadal nie będzie na poziomie kabla
component / s-video.
METODA #4: Emulacja na Playstation 3 i Playstation 4
Metody te nie wymagają oczywiście
posiadania oryginalnego sprzętu. Emulacja na PS3 jest możliwa albo przy
użyciu pierwszych modeli konsoli, które zawierają części z PS2 i
emulacja jest dokonywana w sposób sprzętowy, natomiast w późniejszych
modelach konsoli możliwa jest emulacja dokonywana w sposób programowy
(PS2 Classics Placeholder). Obie opcje działają poprawnie, oferują
kompatybilność albo znakomitą (sprzętowa emulacja) albo bardzo dobrą
(programowa). Uważane jest to za optymalny sposób uruchamiania gier,
lecz nigdy nie przebije obcowania z prawdziwym sprzętem. :-).
Najnowszym sposobem emulacji jest
emulacja na konsoli Playstation 4. Dokonywana jest przez konsolę w
sposób programowy – software – za pomocą emulatora napisanego osobiście
przez Sony. Po raz pierwszy działanie tego emulatora zaprezentowano
przy okazji dodatku do gry Star Wars Battlefront 2, gdzie umieszczono
również starsze tytuły właśnie z PS2. Działanie tego emulatora jest
bardzo dobre, gry są odtwarzane płynnie, bez spadku klatek, ponadto z
wieloma ulepszeniami, a przede wszystkim porządnym upscalingiem do
rozdzielczości HD, a co ważniejsze z anti-aliasingiem, czyli
wygładzaniem ostrych krawędzi (!). Niestety Sony nie umożliwiło graczom
granie w dowolnie posiadane gry PS2. Granie w gry jest możliwe jedynie
po kupnie danego tytułu z serii PS2 Classics.
METODA #5: Emulacja za pomocą PC i … Androida
Pod kilkoma względami lepszą, a pod
kilkoma gorszą, opcją od emulacji na PS4 jest również emulacja za pomocą
PCSX2. Emulator ten pozwala na generowanie geometrii w grach 3D w
nieskończenie wysokiej rozdzielczości – jedynym ograniczeniem jest
sprzęt użytkownika – można odnaleźć filmiki pokazujące gry PS2 w
rozdzielczości 4K. Pozostaje jeszcze kwestia niskiej rozdzielczości
tekstur.
Rozwiązanie te jest o tyle gorsze z
prostego względu – nikt nie zna tak dobrze swojego sprzętu, jak
producent (chociaż to nie zawsze jest prawdą). W związku z tym o ile
emulator PCSX2 rozwija się w bardzo dynamicznym tempie, a twórcy są
swojemu dziełu bardzo oddani, to emulator nie uchronił się od
konieczności stosowania sztuczek, by niektóre gry w ogóle ruszyły, a i
tak często dochodzi do nieuzasadnionych spowolnień, błędów w grafice,
dźwięku itd. Emulator PS3/PS4 z pewnością jest emulatorem
stabilniejszym.
Niemniej jednak gry PS2 w rozdzielczości 4K wyglądają prawie jak remastery – minus dodatki typu wyższej jakości tekstury.
Pozostaje zakończyć ten wpis jeszcze
opcją emulatora – będącego jeszcze w powijakach – na system Android –
PLAY!, bo tak nazywa się emulator, jest wczesną wersją emulatora PS2.
Należy wskazać jednak, że emulator właściwie działa, lecz ze względu na
niską prędkość odtwarzanych gier, na chwilę obecną jest on całkowicie
niegrywalny (przy Final Fantasy X prędkość ok. 7-10FPS).
Pozdrawiam i do następnych wpisów!
0 komentarze :
Prześlij komentarz