W jakim formacie zapisywać muzykę? Czyli krótkie zestawienie formatów kompresji dźwięku.

poniedziałek, 4 sierpnia 2014

W jakim formacie zapisywać muzykę? Czyli krótkie zestawienie formatów kompresji dźwięku.



W kolejnym artykule votdtech zastanowimy się w którym formacie warto zapisywać muzykę! Artykuł ten zawiera krótkie zestawienie najpopularniejszych formatów kompresji dźwięku.


Większość z nas posiada co najmniej jedno urządzenie umożliwiające słuchanie muzyki - MP3 Player, smartfon, tablet, laptop czy też urządzenia high-endowe - wypasiony gramofon z kolumnami ;) albo też wieża. Warto nakreślić na początku artykułu, że celujemy tutaj raczej w urządzenia MP3 Player, czy smartfon, a więc nie wymagające zbyt wysokiej jakości muzyki. Zatem do dzieła!

MP3


Najsłynniejszy format muzyczny musi się znaleźć na samym początku :). Dla podstawowych zastosowań w zupełności wystarczy, lecz muzyka jest często zbyt skompresowana / zniekształcona. Najlepszy stosunek jakości do rozmiaru format uzyskuje dopiero przy 160-192 kbps. Przy 128kbps (niegdyś najpopularniejsza jakość w internecie, dziś już na szczęście odchodzi do lamusa) słychać liczne zniekształcenia dźwięku. Format jest w dzisiejszych czasach przydatny głównie dla tradycjonalistów :). Maksymalny bitrate dostępny w tym formacie to 320 kbps. 

OGG


OGG Vorbis, to już dosyć stary format, lecz oferujący lepszą jakość dźwięku niż MP3. Jednakże, gdy o MP3 można powiedzieć, że wymagana jest większa jakość dźwięku, gdyż pojawiają się artefakty kompresji, tak tutaj problemem nie są może artefakty, lecz zbyt wielki udział różnych sztuczek kompresujących, przez co słychać często zniekształcenie dźwięku (dźwięk nie brzmi jak oryginał, lecz jest przepuszczany przez szereg filtrów, które mają na celu taką redukcję różnych charakterystyk dźwięku, aby ten lepiej ulegał kompresji). Koniec końców, nadal jest to lepsza alternatywa dla MP3. Na uwagę zasługują wybitnie małe wymagania sprzętowe - jak wiemy, im bardziej skomplikowany format, tym większa bateriożerność na odtwarzaczu / smartfonie. W tym przypadku jest bardzo dobrze. Szkoda, że format OGG nie jest bardziej popularny! Najlepszy stosunek jakości do rozmiaru format uzyskuje już przy 128-160kbps, a więc jest sporo lepiej niż w przypadku MP3! Ponadto polecamy OGG Vorbis do tzw. mocnego kompresowania muzyki - przy 64 kbps pliki brzmią naprawdę znośnie! 
Maksymalny bitrate w OGG Vorbis wynosi 500-640 kbps.


WMA


Początkowo format miał konstrukcję podobną do MP3, co w kolejnych edycjach formatu się za bardzo nie zmieniło. Co cieszy, to odmiana WMA Lossless, czyli bezstratne WMA, które brzmi naprawdę dobrze. WMA posiada nieco lepszą jakość niż MP3, jeżeli Wasz odtwarzacz MP3 obsługuje MP3 i WMA - polecamy WMA, a szczególnie jeżeli planujemy powiększyć liczbę piosenek przy zwiększeniu kompresji!

AAC


Format znany z iTunesa, teraz dostępny dla zwykłych użytkowników. Przede wszystkim format spotkany na smartfonach, rzadziej na odtwarzaczach MP3 (na iPodzie jest to format flagowy). Bardzo dobry stosunek jakości do rozmiaru pliku, porównywalny z OGG, przy tym dosyć mało procesorożerny.

AAC+


Na chwilę obecną najbardziej zaawansowany format kompresji audio, szczególnie AAC+ V2. Posiada zaawansowane funkcje kompresji, takie jak PS (Parametric Stereo), który pozwala przy jednym kanale Mono w zawrotnie niskim bitrate zrobić całkiem wiarygodne stereo. Polecane dla osób, które chcą przeznaczyć naprawdę mało miejsca na muzykę. Przy niskich bitrate są słyszalne wyraźne artefakty kompresji, jednakże bitrate jest tak niski, a relatywna jakość dźwięku tak wysoka, że nikomu to nie przeszkadza. Jeżeli chodzi o Audiobooki, to słyszalną jakość dźwięku można osiągnąć już przy 8kbps - 16kbps (!) zaś jeżeli chodzi o muzykę, to przy 24kbps zaczyna już być bardzo dobrze (oczywiście nie dla audiofilów ;). Utwory po 800kb? Proszę bardzo :). Format niezwykle przydatny, jeżeli chcemy "odchudzić" pliki video w filmach, w których muzyka nie gra aż takiej roli - ścieżka do całego filmu zamknięta w 20mb? Oczywiście :). Nie jest to format idealny, bowiem przy więcej niż 128kbps tak naprawdę nic więcej nie zyskujemy. Format idealny dla cyfrowego radia lub - jak wspomniano wcześniej - mocno skompresowanych plików.

To tyle jeżeli chodzi o najpopularniejsze formaty kompresji dźwięku!

Warto jeszcze wspomnieć o formatach dla bardziej wymagających użytkowników, z których najważniejsze wydają się FLAC, WMA Lossless, AAC Lossless, Ape Audio oraz WavPack. Są to formaty bezstratne, kompresujące dźwięk w sposób, jak m.in. WinZip/WinRar kompresuje pliki - po dekompresji są one w takim samym stanie, jak przed kompresją. Tak samo wygląda dźwięk w wymienionych formatach. Po dekompresji wygląda tak samo, jak przed kompresją. Formaty te odróżnia od zwykłego WAVE m.in. to, że następuje dość duża oszczędność, np. we FLAC zyskuje się od kilku do kilkudziesięciu procent (!) przy czym FLAC jest formatem działającym bardzo  szybko, nie potrzebującym dużo mocy obliczeniowej do zdekodowania! Niestety jest to format dla osób, które posiadają dużo miejsca na swoich odtwarzaczach. 

Polecamy zapisywanie piosenek, których słuchamy rzadziej w mocno skompresowanym AAC+, a tych które słuchamy często właśnie we FLAC :). Gradacja piosenek pozwala na zaoszczędzenie miejsca :).

0 komentarze :

Prześlij komentarz