App Recenzja Android - ePSXe for Android

czwartek, 31 lipca 2014

App Recenzja Android - ePSXe for Android


Logo emulatora ePSXe w wersji na Android
Wszyscy miłośnicy gier konsolowych kojarzą starą konsolę do gier – chociażby z dzieciństwa – a mianowicie PSX/PSOne. Niniejszy emulator pozwoli na sprawne jej emulowanie na urządzeniach z Androidem.


Ponadto zapaleńcy emulacji – czyli używania programów udających konsolę i pozwalające grać w gry na nie, kojarzą zapewne jeden z najpopularniejszych emulatorów na komputery PC o tej samej nazwie, co opisywana aplikacja. Otóż jakiś już czas temu ukazał się port tej aplikacji w sklepie Google Play. Emulacja nie ma ze sklepem Google Play lekko, a raczej ma na pieńku. Powodem są ciągłe batalie o prawa autorskie, w wyniku których poprzedni popularny emulator PSX4Droid został usunięty ze sklepu Google Play. Inny zaś popularny emulator – FPse for Android trzyma się w sklepie dalej. Powodem jest tzw. szemrana legalność emulatorów – do uruchomienia – w szczególności ePSXe, potrzebny jest BIOS – jest to, mówiąc najprościej – zrzut binarny systemu operacyjnego konsoli. Bez tego nie jest możliwa emulacja (taki problem nie występuje w przypadku starszych konsol – NES, SNES, Sega Mega Drive – tak dla przykładu). Wszyscy boją się dostać pozew od korporacji (w tym przypadku Sony) za naruszenie praw autorskich. Jeżeli jednak posiadamy konsolę (z której własnoręcznie zgramy BIOS) oraz oryginalne kopie gier (których przecież możemy zrobić kopie zapasowe), to nie musimy się o nic obawiać, ponieważ postępujemy legalnie. Trochę mniej szczęścia mogą mieć twórcy aplikacji, ale zostawmy to na inny temat.
Menu główne programu
Tak wygląda emulacja.


Interfejs i funkcjonalność
            Pierwsze co przykuwa oko, to kolorowy interfejs z ładnym motywem graficznym. Emulator wyróżnia się spośród tłumu przede wszystkim listą gier. Aplikacja automatycznie dokonuje skanu karty SD i pamięci wewnętrznej naszego urządzenia, rozpoznaje gry, które się na niej znajdują, a gdy jest podłączona do internetu – ściąga i wyświetla miniatury okładek tychże gier. Przy czym czyni to bez zarzutu, nie zdarzyło się, aby w testowanych grach została pobrana niewłaściwa okładka. Należy zaliczyć to zdecydowanie na plus. Poza rozpoznaniem nazwy gry, wyświetlany jest jej kod seryjny, gatunek gry, a także region (PAL, NTSC-US, NTSC-J).
            Kolejnym plusem jest prostota obsługi. Przy pierwszym uruchomieniu programu należy wskazać plik BIOS (czyli zrzut systemu operacyjnego konsoli) i właściwie już można grać. Możemy również spersonalizować ustawienia obrazu, dźwięku, a także wskazać folder, w którym znajdują się nasze karty pamięci. ePSXe for Android jest kompletnym emulatorem konsoli PSX/PSOne, zawiera więc zintegrowane emulatory gamepadów (w postaci nakładki dotykowej na ekranie), kart pamięci, obrazu oraz dźwięku. Możliwe jest też używanie kodów do gry w formacie Action Replay oraz GameShark. Gry można załadować w formie praktycznie wszystkich popularnych formatów obrazów płyt CD – czy to ISO, czy BIN wraz z CUE – ePSXe powinien sobie poradzić.
            W tym miejscu dobrze będzie opisać poszczególne opcje. Jeżeli chodzi o obraz, opcji jest naprawdę dużo. Można kazać emulatorowi wyświetlać liczbę klatek na sekundę, co pozwala monitorować wydajność naszych ustawień. Możliwe jest ustawienie funkcji ditheringu, co pozwoli na usunięcie efektu bandingu kolorów (czyli efektu schodków w przejściach kolorów). Z racji tego, iż gry na konsoli PSX nie pracują natywnie w rozdzielczości nawet 720x576 (konsola jest zdolna do tej rozdzielczości, lecz producenci gier często w celu poprawienia wydajności zmniejszali rozdzielczość gier nawet do 320x240), możliwe jest wybranie opcji wygładzania w pełnym ekranie. Można również grać na ekranie o oryginalnych proporcjach (4:3), jak i rozciągniętych na cały ekran urządzenia (16:9). Poza wbudowanym pluginem graficznym, możliwe jest pobranie pluginu OpenGL podobnym do Pete z wersji PC aplikacji. Plugin ten oferuje mnóstwo dodatkowych ustawień, lecz spada wtedy prostota użytkowania aplikacji. Możliwości tego pluginu są naprawdę spore. Po zastosowaniu tego nastawienia otwiera się przed nami nowy świat personalizacji rozrywki – z tą jednakże wadą, że do każdej gry należy plugin inaczej ustawiać – jednakże tekstury są renderowane w rozdzielczości w jakiej działa urządzenie (dla porównania, w standardowym ustawieniu jest to dalej 320x240, jedynie powiększone). Wybór oczywiście należy do użytkowników, lecz już w tym miejscu należy pochwalić twórców za udostępnienie tej możliwości, bo to poważny wyłom w świecie emulacji na Androida – do tej pory żaden z emulatorów nie oferował zastosowania zewnętrznego pluginu do generowania obrazu. Na koniec tego akapitu informuję, iż zewnętrzny plugin nie działa na wszystkich urządzeniach. Nie działał na moim Samsungu Galaxy S3 Mini, ale na tablecie Lenovo S6000 już tak. Zależne jest to od procesora albo od karty graficznej urządzenia. Zaś wbudowany plugin powinien śmigać na większości urządzeń.
            Jeżeli chodzi o dźwięk, mamy do wyboru jedynie podstawowy plugin, który zachowuje się poprawnie (ale nie znakomicie). Podstawowe nastawienie oferuje dźwięk średniej jakości, z drobnym opóźnieniem, które jest zauważalne tylko dla osób, które miały do czynienia z oryginalną konsolą. Można również wybrać ustawienie pełnej emulacji wszystkich efektów dźwiękowych, co redukuje opóźnienie i podwyższa jakość, lecz spada wtedy automatycznie prędkość emulacji. Plus za udostępnienie takiej funkcji.
            Emulacja padów za pomocą nakładki dotykowej działa poprawnie, co zależy zapewne od parametrów urządzenia na którym gramy. Na uwagę zasługuje możliwość przypisania przycisków do fizycznych odpowiedników pada, który możemy podłączyć do urządzenia przez kabel USB-OTG albo pady działające w technologii Bluetooth. Wtedy gra się prawie jak na emulatorze znanym z komputerów PC.
            Należy również wspomnieć o menu konfiguracji, która jest bolączką emulatorów na Androida – szczególnie istotne jest tzw. problem zapisywania ustawień. W wielu emulatorach zauważyłem taki problem, iż mianowicie zapisanie konfiguracji wymagało szukania specjalnego przycisku ku temu przeznaczonego. Zaznaczenie opcji i wciśnięcie „Cofnij” skutkowało utratą zapisanych ustawień. W ePSXe for Android problem ten nie istnieje – ustawienia są zapisywane automatycznie. Na szczęście. J
            Dochodzimy do sedna, a więc kompatybilności. Jeżeli chodzi o podstawowe nastawienia obrazu – jest lepiej niż dobrze. Właściwie nie znalazłem gry, która miałaby problemy z odpaleniem. Emulacja jest bardzo szybka, nie wymaga zbyt potężnego urządzenia. Jedynymi wyjątkami są gry, które są wymagające nawet na komputerze PC – np. Chrono Cross. Gra ta jest trudna do emulacji ze swojej natury, ponieważ ukazała się pod koniec życia konsoli (1999 rok) i z racji tego wyciska z konsoli ostatnie soki, stosując różnego rodzaju sztuczki poprawiające wydajność, co stanowi niemały problem dla emulatora. Jednakże i tutaj emulacja przebiega prawidłowo, a jedynym problemem są sporadyczne spowolnienia. Na ePSXe for Android ukończymy większość gier z biblioteki PSOne/PSX.  Sytuacja nieco się zmienia po zastosowaniu zewnętrznego pluginu – gry wyglądają lepiej, lecz wszędzie czyhają na nas błędy – a to ucięta tekstura 2D, a to mrugające części obrazu, a to spadek wydajności. Dla osób o słabych nerwach polecamy podstawowy plugin obrazu, który najładniej może nie wygląda, ale jest najbliższy działaniu oryginalnej konsoli. J


Emulacja bardzo dobrej odsłony Final Fantasy :-).


Podsumowanie
ePSXe for Android to świetny port emulatora dostępnego na komputery PC. Aplikacja kosztuje nas jedynie ok. 12 złotych, co nie jest ceną zbyt wygórowaną. Aplikacja jest prosta w obsłudze, a dodatkowo umożliwia funkcjonalność, którą zainteresują się fani emulacji, co stanowi dobry kompromis pomiędzy prostotą, a bogactwem funkcji. Wspaniałe narzędzie do odwiedzania wspomnień z dzieciństwa lub nadrabiania zaległości.

Interfejs: 5
Wygląd: 4+
Funkcjonalność: 5
Ocena: 5

0 komentarze :

Prześlij komentarz